Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (2024)

Auteur: jaapiyo, gepost om 53 Reacties

Hon hon hon, laat die guillotines maar weer aanrukken. Parijzenaars mochten gister stemmen over het parkeertarief van hun rijke, SUV-rijdende stadgenoten.

Burgemeesters in grote steden met een groenlinkse achtergrond, het is een groeiend probleem in Europa. Over het algemeen wil het volk ze niet per se, maar op een of andere manier komen ze toch bovendrijven. Zo ook in Parijs, waar Anne Hidalgo de ongetwijfeld van gerecycleerd hout gemaakte scepter zwaait. En natuurlijk, is ook Hidalgo flink bezig met autootje pesten.

Het zal niemand verbazen dat met name de poenige SUV het mikpunt van Hidalgo’s jaloezie woede is. En dus zijn er plannen om die grote joekels het leven in de Franse hoofdstad zuur te maken. Het voorstel is om het parkeertarief voor auto’s die meer dan 1.600 kilo wegen (ICE’s) of meer dan 2.000 kilo wegen (EV’s) te verdrievoudigen. Ja, je leest het goed, te verdrievoudigen. Het aparte tarief voor de zware auto’s brengt de som dan op 18 Euro per uur. Blijf je langer, betaal je meer, want dan wordt het 225 Euro per 6 uur. Dat is bijna net zoveel als je in Amsterdam moet lappen. Maar wat vooral bijzonder is, is dat voor andere auto’s dus veel minder betaald hoeft te worden.

Er is zelf een heuse haatcampagne gestart tegen SUV’s. Op posters is een boze rode SUV te zien. Deze wordt vergezeld van de tekst ‘willen jullie meer of minder SUV’s in Parijs?’. Een vraag waarop Hidalgo evident het antwoord ‘minder! minder! minder!’ hoopt te horen van de 1,3 miljoen kiezers.

De Franse ANWB is echter mordicus tegen het voorstel. Zij hebben een petitie gestart om de hetze tegen de SUV te beëindigen. Tevens ziet de organisatie haarscherp door de echte agenda van Hidalgo en de haren heen. Deze haatcampagne tegen de SUV, is slechts stap 1. De volgende stap is de auto helemaal in de ban doen.

Hidalgo maakt overigens geen geheim van haar agenda. Net als alle linkse rakkers wil ze ons allen haar wil opleggen en ‘gedragsverandering’ bewerkstelligen. Altijd zeer eng wanneer machthebbers zoiets voor ogen hebben. Landelijk is ze dan ook niet populair; een gooi naar het presidentschap leverde slechts twee procent van de stemmen op in peilingen. Maar in het grootstedelijke bolwerkje dat Parijs heet, ooit de voedingsbodem van progressief denken, is haar regressieve centrum-linkse coalitie koningin. En moeten alle onderdanen hun égalité, fraternité en liberté dus inleveren op het altaar van de wokies.

Update: de uitslag

Update 5 februari 2024: de stemmen zijn geteld. En zoals verwacht komt er een SUV-tax in de Franse hoofdstad. SUVs krijgen te maken met hogere parkeertarieven. Dat is de conclusie naar aanleiding van het referendum. 54,5 procent van de stemmers waren voor een extra belasting. De opkomst was met minder dan 6 procent bijzonder laag.

Ook interessant!

  • Parkeren voor SUV's duurder vanaf 1 januari

  • Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV

  • Zou het echt? SUV's gaan van deze aardbol verdwijnen

  • Voorbode voor NL? Frankrijk pest SUV-rijders met parkeerkosten

Nieuwste artikelen

  • Ford Bronco – test en video
  • Gespot – Een prachtige Daytona bij Kroymans voor de deur
  • Zo krankzinnig veel betaal je voor deze GTD in Nederland
  • Het grijs kenteken heeft officieel geen zin meer

Vorig bericht: « Nieuwe BMW iX3 krijgt blubberdikke range (800 km)

Volgend bericht: ‘Breng het reservewiel terug!’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (11)cls350sb zegt

    De linksche 32-urige werkweek hebbende zure medemensch zal onze wereld redden. Gelukkig hebben de meeste SUV-rijders kapitaal genoeg om de parkeertarieven te betalen. Ofwel gevalletje ‘oh jij hebt iets wat ik nooit kan krijgen dus niet eerlijk!1!!111!’ . Waar gaat het heen met de wereld.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (12)Robert zegt

      @cls350sb:
      Dit voorstel gaat het dus hoogstwaarschijnlijk wél halen, als je de peilingen moet geloven. Een kleine 60% zou vóór stemmen. Het grootste gevaar zit hem in het feit dat de opkomst bij dit referendum waarschijnlijk historisch laag zal zijn. Bij een vorig referendum in Parijs kwam slechts 8%(1) opdagen om een stem uit te brengen.

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (13)jaapiyo zegt

        Hebben die Parijzenaars dan geen vertrouwen in lokale politiek?

        Log in om te reageren

        • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (14)Robert zegt

          @jaapiyo: dat blijkt wel uit het feit dat bij dit referendum de opkomst een nieuw ‘all time low’ heeft behaald van 6%…

          Overigens worden de Parijse SUV-bezitters niet collectief uitgekleed. Als ze parkeren binnen het eigen arrondissem*nt, dan kost het ze (nog) geen geld.

          De plannen gaan overigens ook pas in vanaf september 2024, dus ná de Olympische Spelen. Dat dan weer wel.

          Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (15)Gulli zegt

        En hij is aangenomen!

        Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (16)pomoek zegt

      Haha, jij bent vast zo’n rakker die zijn suv in 2 vakken parkeert vanwege de kans op parkeerschade…

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (17)petroldrinker zegt

        en terecht met al die moedertjes en vadertjes die tegenwoordig hun kinderen niet een draai om de oren geven als ze de deur weer is tegen een andere auto aanknallen

        Log in om te reageren

        • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (18)pomoek zegt

          Als iemand zijn auto in 2 vakken parkeert vraagt ie wat mij betreft om een gepaste reactie van de kinderen van hardwerkende gewone Nederlanders.

          Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (19)Jantje_555 zegt

      @autoblog…dit heeft niets met de SUV te maken, maar gaat over het gewicht van eender welke auto vorm.

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (20)jaapiyo zegt

        Kijk even naar de poster…

        Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (21)invictus66 zegt

      Het zijn echter niet alleen de dure/ patserige SUV’s die hierdoor geraakt worden. Je moet echt niet heel gek doen om met een elektrische auto over de 2 ton te gaan.

      Log in om te reageren

  2. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (22)rwdftw zegt

    Dit gaat het vast niet halen. Ten eerste heb je alle SUV rijders als tegen je. Daar komt nog een deel van de bevolking bij die graag een SUV zouden willen hebben, maar dat nu niet hebben.

    Met de tariefsverhoging treft ze geen schattig bedreigd pelsdiertje ergens in de Pyreneeën, maar de bewoners zelf. En die gewichten zijn tegenwoordig ook al normaal. En wat te denken dat als dat eenmaal klaar is, die gewichten ook wel wat omlaag kunnen?

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (23)gekketurbo zegt

      In de meeste grote steden hebben de mensen die er wonen meestal geen auto, laat staan een SUV. Ik zou het een mooie stap vinden om af te komen van de SUV ziekte. Ik heb nu ook een SUV, maar als het 3 x zo duur wordt, is het gesprek met de vrouw heel makkelijk en komt er een coupe of estate…

      Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (24)Johanneke zegt

      Is er toch doorheen gekomen.

      Overigens vind ik SUV’s in de stad ook achterlijk. Ga ook niet met een s klasse off road.

      Log in om te reageren

  3. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (25)tmon zegt

    Als ik zo eens kijk welke autos allemaal boven de 1600kg zitten: alfa 159, bmw 3 serie en hoger, audi a4 en alles erboven.
    Dan gaat dus iedere boven modaal verdienende en rijdende burger extra betalen. Veeel breder dan enkel de suv rijder.
    De oude binnenstad van Parijs is geen stad voor veel en grote autos, dus een beetje drukken lijkt me zo gek nog niet.
    T kost een godsvermogen om in zo’n stad de wegen en funderingen te onderhouden. Alles wat het zware verkeer kapot rijdt mogen ze ook betalen.
    Ik zie werkelijk t probleem niet.
    De metro is nog eens sneller ook.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (26)mashell zegt

      Dus omdat het vrachtverkeer van 20-40 ton de wegen kapot rijdt leggen we een parkeerbelasting op voor personenauto’s zwaarder dan 1600 kilo… Volkomen logisch…

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (27)tmon zegt

        Vrachtverkeer heeft een dermate andere functie, dat daar ook vast andere plannen voor gemaakt (gaan) worden.
        Denk overigens ook niet dat een 40-tonner zomaar de binnenstad door mag.

        Ik heb overigens geen idee voor welke zones ze deze parkeerfratsen willen doorvoeren. Laat staan dat ik kan snappen hoe ze dit uberhaupt willen gaan uitvoeren? Elke pakeerplek op kenteken en data live opvragen bij hun rdw?

        Log in om te reageren

  4. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (28)stpmkngsnc zegt

    Parijs bestaat uit grote wegen waar zware en grote auto’s geen probleem zijn. Als het om de luchtkwaliteit gaat waarom dan EV 3 keer parkeerkosten in rekening brengen? Alle aanvoer van goederen naar winkels en restaurants gaat met voertuigen van meer dan 1600 kg. Er is in Frankrijk net een crit-air badge voor je auto verplicht waarop staat hoeveel vervuiling hij afgeeft. Het lijkt mijn handiger om het hierop te sturen.

    Log in om te reageren

  5. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (29)wimbers zegt

    niet echt een SUV belasting als het al bij 1600 kilo gaat, dan zit je met een A6 hybride ook al mis.

    als het wel echt SUV belasting zou zijn ging ik nog even met mijn jeep grand wagoneer naar Parijs, want ondanks de V8 en 2 starre assen met tussenbak en lage gearing is het officieel een stationwagen :)

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (30)b00st zegt

      Zelfs mijn oude BMW 3 E91 uit 2010 zat daar al over.

      Log in om te reageren

  6. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (31)coupedriver zegt

    Groen links weet echt niet meer van welk hout peilen maken,m… Hebben ze nou in het bos een grote dode tak op hun hoofd gekregen?! Stapel gek zijn ze, laat iedereen nu toch gewoon eens gerust!

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (32)jaapiyo zegt

      Nou moet hout wel uitkijken bij GL. Voordat je het weet ligt het te fikken in een biomassacentrale.

      Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (33)kilum zegt

      Je weet dat GroenLinks een partij in Nederland is en niet in Frankrijk?

      Log in om te reageren

  7. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (34)mashell zegt

    Een rode SUV afbeelden? Parijs?!?! Nou wordt het persoonlijk!

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (35)jaapiyo zegt

      Jaja…dat heb je met die wokies he. First they came for…en nu komen ze voor je dikke rode e-tron. Is het opeens niet meer leuk hè 😉

      Log in om te reageren

  8. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (36)tenaci zegt

    Volle bak belasten! Maar mijn motieven zijn vast anders dan de initiatiefnemers. Hoe dan ook: ik ben voor elke actie die de hele SUV hype de nek om probeert te draaien.

    Terug naar de sedans en stationwagins. MPV mag ook als je veel ruimte nodig hebt en ben je marktkoopman: Landcruiser is je vriend. (Ter verduidelijking, die laatste vind ik dus geen SUV, ladder-on-frame heeft een functie)

    En uiteraard mogen coupé en cabrio’s ook blijven!

    Log in om te reageren

  9. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (37)vriend_van_de_show zegt

    Inwoners van Parijs worden uitgezonderd. Is dat dan niet in strijd met het Europees Recht? De Duitse Maut werd om dezelfde reden teruggefloten want daar was een fiscale compensatie voor Duitse voertuigen. Dit lijkt me vergelijkbaar

    Log in om te reageren

  10. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (38)Specht zegt

    Mogen ze hier in Nederland ook direct landelijk invoeren. Al was het maar als straf voor alle domme SUV rijdende boomers en generatie Z wat extra knaken afhandig te maken.
    Want ja laten we wel wezen een SUV is de meest debiele vorm van vervoer in de stad.
    En het geld klotst ze toch tegen de plinten, dus lekker extra aftikken met je premium pats SUVje, of je koopt is een gewone auto die niet het straatbeeld vervuild. 👍

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (39)William zegt

      SUV’s nemen veel minder van de schaarse stadsruimte in dan bijvoorbeeld lange sedans of stationcars. Een Tiguan is korter dan een Passat bijvoorbeeld. De enige ruimte in dergelijke steden ligt in de hoogte. Vandaar ook de hoogbouw in zulke agglomeraties.

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (40)racerx zegt

        Interessante zienswijze, waar ik het eigenlijk (deels) wel mee eens ben als het gaat om ruimte.

        Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (41)fanboy zegt

        @William: Dat is leuk over de vierkante meters. Maar het gaat ook over veiligheid van voetgangers.
        Die zijn meer gebaad bij een lager punt van aanrijding met minder gewicht.

        Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (42)gekketurbo zegt

        Een Tiguan is een klasse Golf en niet Passat. X5 = 5 serie maar hoger. en X7 = 7 serie maar hoger.
        Wel appels met appels vergelijken…

        Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (43)petroldrinker zegt

      Goh, het feit dat een gemiddelde Taxi, S klasse, 7-serie of A8 langer en groter is dan 99,99% vd SUV’s vergeet je zeker in je jaloezie?

      Log in om te reageren

  11. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (44)William zegt

    Parijs is het Amsterdam van Frankrijk. Of het Franse Berlijn zo u wilt. Allemaal extreem linkse “progressieve” steden. Prima belastingverhoging, het is tenslotte een vrije keuze om naar zulke ellendige steden te gaan. Er zijn vele mooiere, veiligere en leukere bestemmingen.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (45)mashell zegt

      Tja, in die progressieve steden hebben ze cultuur, musea, podiumkunsten, havermelk latte’s. In het rechtse achterland heb je alleen “conservatieve” (achtergebleven) boeren die elke winter boos zijn omdat hun weer eens een scheet dwars zit. Het is heerlijk wonen op het platteland maar die boeren moeten eindelijk eens inzien dat ze doorgeschoten met hun meer, meer, meer houding en het minder moet. Net als ze in de stad moeten inzien dat een stationwagen of een SUV geen fluit uitmaakt qua ruimte en dat ze gewoon kleinzerig hun afgunst laten blijven met dit soort nonsens.

      Log in om te reageren

  12. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (46)cdlop01 zegt

    geweldig idee, moeten ze hier ook doen, alle auto’s zwaarder dan 2000 kg kapot belasten.

    Log in om te reageren

  13. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (47)faithnomore zegt

    De storyline dat SUV rijders kapitaalkrachtiger zijn is hilarisch. Die rotdingen bestaan in elk budget.

    SUVs benadelen vind ik persoonlijk een goed idee – maar gewicht is een domme metric. Ik heb een zeer laag voertuig maar dat weegt wel meer dan 2200kg.

    Op zich dus voor het concept – maar pak het dan wat slimmer aan.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (48)roadster zegt

      Met zo’n gewicht zal jouw lage voertuig minstens zoveel plek innemen als een SUV. In de hoogte is er in de stad geen gebrek aan ruimte. Het is niet voor niets dat er in de stad meer flats dan bungalows gebouwd worden.

      Log in om te reageren

  14. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (49)racerx zegt

    1600kg… de gemiddelde E segment sedan/station weegt al meer (mijn F11, 1700kg). Lijkt niet per sé een SUV taks maar meer een nivellerende linkse maatregel.

    Log in om te reageren

  15. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (50)roadster zegt

    Het is niet zo dat alle SUV’s > 1600 kg wegen en alle niet-SUV’s < 1600 kg. Het is dus geen SUV belasting, maar een belasting voor auto's zwaarder dan 1600 kg (of 2000 voor EV's), ongeacht het model. Dus voor bijvoorbeeld een Mazda cx5 geldt het lage tarief, voor een Tesla Model S het hoge.

    Dat de MSM dit soort nep nieuws verspreidt, is al erg genoeg. Een auto site zou toch beter moeten weten.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (51)jaapiyo zegt

      De poster is helder in wat het doel is. Dat de wetgeving zelf ook een potige D-segmenter kan raken is evident.

      Log in om te reageren

      • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (52)roadster zegt

        Laten we het er dan maar op houden dat de titel per abuis wat ongelukkig gekozen is.

        Log in om te reageren

  16. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (53)bietje zegt

    Moest het even 2x lezen, maar… opkomst van 6 % ??

    Is zoiets dan überhaupt geldig ?

    Ongeacht of je het er mee eens bent of niet: wat een grap.

    Log in om te reageren

  17. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (54)petroldrinker zegt

    Ik neem aan dat ook alle EV’s dan boven de 1600kg aan dezelfde parkeertarief word gehouden als een ICE, ze kijken immers naar gewicht…. Dit is gewoon weer een actie om iedereen die moeite doet in zijn leven met werk en een recente auto rijdt te pesten, Want 1600kg is tegenwoordig helemaal niks, een 2 serie met xdrive komt immers al bijna aan dat gewicht…

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (55)fanboy zegt

      @petroldrinker: Er staat 2000kg voor EVs.
      Ik denk dat het logisch is iets hoger te mogen met een elektrische auto maar 400kg verschil is wel heel veel en is in de praktijk al een stuk minder.

      Overigens weegt onze EV rond de 1600kg terwijl hij een flinke accu heeft.

      Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (56)pomoek zegt

      Lees het bericht nog eens…

      Log in om te reageren

  18. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (57)Hubert zegt

    225 euro voor 6 uur??

    Ik zie een markt voor studenten die zich aanbieden om met de electrische SUV rondjes te gaan rijden door de stad totdat je de auto weer nodig hebt.
    Dan wordt de auto daar afgeleverd waar je op dat moment bent en kun je de reis verder vervolgen.

    Log in om te reageren

  19. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (58)gregorius zegt

    Ik heb in de laatste 14 jaar 6 auto gehad. 2 SUV. De lichtste was 1800 van alle 6.
    Maar goed, als je 3 of 4 kids hebt, heb je eigenlijk ook wel een MPV nodig (of dus een SUV) en dan zit je ook snel boven die 1600.
    Maar goed, die rijke stinkerd met zn 911 GT3 RS (of gewoon de 2wd 911s). die hoeven niet te betalen; en nemen net zo veel ruimte in!!

    Log in om te reageren

  20. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (59)HoLaMaToYa zegt

    Wegbelasten die zinloze hokken. Ook hier en zsm aub. De wegen zijn te druk en in [binnen-] steden te smal, en parkeerplaatsen oha te klein om die mislukte jeeps van dienst te zijn.
    Blijft de negatieve invloed op het terugbrengen van de uitstoot door de gemobiliseerde obesitas brigades nog buiten beschouwing.

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (60)michaelras zegt

      Volgens mij belasten we hier zwaardere auto’s al. Dat werkt ook gedeeltelijk wel toch? Ik heb liever een lichte tweede auto die stil staat dan een grote zware ivm wegenbelasting.

      Log in om te reageren

  21. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (61)artje zegt

    Goed plan, mss gaan mensen dan weer voor een mooie auto kiezen ipv zo’n kansloos hok.

    In de jaren ‘90 waren mooie sport wagentjes en coupeetjes in de mode, allerlei leuk spul reed er toen rond. Denk aan MX5, Delsol, prelude, gtv, calibra, 406 coupe, etc etc.

    Blijkbaar hadden mensen toen geen gezinnen, want iedereen moet nu minimaal 7 zitplaatsen hebben en 2kub laadruimte voor mogelijk die ene keer per jaar om naar de stort te moeten..

    Dik doen qua formaat, en design doet er niet meer toe. Tijd om deze trend weer om te buigen!

    Log in om te reageren

    • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (62)stefanham zegt

      Dit dus!

      Log in om te reageren

  22. Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (63)grandmasterb zegt

    Nou, in veel parkeergarages in Parijs (en veel andere Franse steden) kun je toch al nauwelijks met een flinke SUV parkeren, de parkeervakken zijn zo klein dat alleen kleine auto’s er goed in passen. Ook het inrijden is vaak al heel krap. Dus er komen toch al weinig SUV’s daar.

    Log in om te reageren

Geef een reactie

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Msgr. Refugio Daniel

Last Updated:

Views: 5678

Rating: 4.3 / 5 (74 voted)

Reviews: 89% of readers found this page helpful

Author information

Name: Msgr. Refugio Daniel

Birthday: 1999-09-15

Address: 8416 Beatty Center, Derekfort, VA 72092-0500

Phone: +6838967160603

Job: Mining Executive

Hobby: Woodworking, Knitting, Fishing, Coffee roasting, Kayaking, Horseback riding, Kite flying

Introduction: My name is Msgr. Refugio Daniel, I am a fine, precious, encouraging, calm, glamorous, vivacious, friendly person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.